| Litter star world |
Cinta Platonik Antara Awak &Saya
Friday, November 16, 2012 • 5:21 PM • 0 comments

Assalamualaikum dan Selamat Pagi Semua


Korang dah tengok cerita Hanya Aku Cinta Kau Seorang? atau akronimnya H.A.C.K.S kat panggung wayang berdekatan? kalau belum tengok, cepatla tengok. hehe. tapi tayangan dia dah habis punn . menariknya pasal cerita ni  sebab dia mengangkat tema Cinta Platonik. eh? cinta platonik tu ape eh?




Okay. cinta platonik tu ape ea? menurut Wikipedia ;

Cinta Platonik adalah sebuah istilah yang dipakai untuk menyebut sebuah perkaitan kasih sayang, tetapi unsur-unsur rasa tarikan secara seksual tidak wujud.
Istilah ini diambil dari salah satu bahasa Yunani, Plato, terutama dari karyanya Symposium, yang tertulis bahawa cinta akan wujud daripada kebaikan adalah dasar dari semua kebajikan dan kebenaran.
Istilah Amor Platonicus, telah digunakan pada awal abad ke-15 oleh Marsilio Ficino, sebagai sinonim daripada "Amor Socraticus," yang merujuk kepada kasih sayang antara Socrates dan murid-muridnya.


Biasanya, cinta platonik ni melibatkan dua orang lelaki dan perempuan.so maknanya kat sini, lelaki dan perempuan yang rapat. rapat lebih dari kawan tapi langsung takde perasaan cinta.hanya kasih sayang yang ada pada mereka. cewahh. ayat skema habis ni haa.cinta platonik ni juga ada melibatkan antara manusia dengan haiwan, barang peribadi, dan macam-macam lagi.


 


tapi kan, ade satu ayat yg hana setuju gilaaaa .  serapat mana pun lelaki dan perempuan tu, memanglah diorang kata 'hanya kawan', tapi lama kelamaan akan wujud jugak satu perasaan lain selain sayang. iaitu CINTA. kan? banyak je kot yang tangkap cintan dengan kawan baik sendiri. haaa.. baik ngaku cepat. hehe. hana tak kata semua okay. kebanyakan saje . sebab hana pun dah tangkap muat . eh salah tangkap cintan jatuh hati hati dengan kawan baik sendiri . tapi kesian hati hana ni . crush kite kene rampas dengan orang lain . perempuan asing makhlukkkkkk asing dari mana tah . awak pergi ah balik tempat awak . jangan kacau crush saye pelesahhhh . sabar ye hati sabar sabar :'( 


PASTFUTURE
PRINCESS PINK


7 Pinky An Non |







TALKIE TALKING